Warsztaty Jazzowej Sceny Wokalnej

o co chodzi?

Jazz jest swego rodzaju językiem posiadającym własną gramatykę pozwalającym na spontaniczne produkowanie nieskończonej ilości wypowiedzi muzycznych w atmosferze zabawy.

Celem warsztatów jest oddziaływanie na uczestników warsztatów (instrumentalistów i wokalistów) zainteresowanych muzykowaniem (tworzeniem muzyki w sposób spontaniczny) poprzez kontakt z charyzmą wybitnych profesjonalistów gatunku, którzy w swojej pracy posługują się tym właśnie językiem. Działania te mają na celu pogłębienie wiedzy o elementach muzyki omawianych z uwzględnieniem ich stopnia trudności.

Naszym celem jest przekazanie wiedzy o podstawach zarówno jazzowej kuchni (improwizacja, forma, technika), jak również muzykowania w zespole i eksplorowaniu sztuki swobodnej ekspresji poprzez wykorzystanie najprostszych środków takich jak panowanie nad rytmem i melodią w oparciu o indywidualne predyspozycje.

Udział w warsztatach jest bezpłatny!

prowadzący

Julia Roma

Julia
Roma

Ukraińska wokalistka jazzowa, wykładowczyni w klasie śpiewu Narodowej Akademii Muzycznej im. Czajkowskiego w Kijowie. Jej solowy album wydany w 2006 roku można uznać za pierwszy na Ukrainie autorski projekt w dziedzinie muzyki jazzowej wykonany w języku angielskim.

Sofia Ribeiro

Sofia
Ribeiro

Portugalska wokalistka jazzowo-fado. Absolwentka konserwatorium muzycznego w Porto oraz stypendystka prestiżowego Berkley School of Music w Bostonie. Zwyciężczyni konkursów dla wokalistów jazzowych, aktywna w pracy scenicznej i pedagogicznej. Uzdolniona improwizatorka.

Edison Sanchez

Edi
Sanchez

Kolumbijski basista, gitarzysta i perkusjonista. Absolwent katowickiej Akademii Muzycznej. Wywodzi się z kultury muzycznej, której głównym elementem jest improwizowany według okreslonych struktur rytm. Jako że Europa nie jest królestwem rytmu, zajęcia z Edim Sanchezem dają wgląd w tajniki zabawy z rytmem i wykorzystywania go w muzykowaniu.

Grzegorz Karnas

Grzegorz
Karnas

Wokalista jazzowy, producent muzyczny, pedagog związany z katowicką Akademią Muzyczną. Ma na koncie setki koncertów klubowych i festiwalowych w całej Europie. Studia językowe z zakresu języków, francuskiego, angielskiego i arabskiego w powiązaniu z prawie czteroletnim pobytem w USA czynią go kompetentnym w dziedzinie znajomości gramatyki i fonetyki języka angielskiego oraz w kwestiach problemów językowych z jakimi borykają się Polacy na płaszczyźnie komunikacyjnej i fonetycznej (dykcyjnej).

Anna Gadt

Anna
Gadt

Wokalistka jazzowa. Pedagog Akademii Muzycznej w Katowicach. Ma na koncie płyty oraz zwycięstwa w konkursach wokalnych. Aktywny muzyk koncertujący.

warsztaty

Repertuar anglojęzyczny

W epoce globalizacji czy choćby tworzenia się takich organizmów gospodarczo-politycznych jak Unia Europejska coraz więcej wykonawców sięga po repertuar anglojęzyczny. Wielu amatorów czerpiąc wzorce z muzyków śpiewających po angielsku automatycznie staje w obliczu problemów natury komunikacyjnej śpiewając po angielsku. Uczestnictwo Grzegorza Karnasa stworzy kontakt z autorytetem w sprawach repertuaru anglojęzycznego. Na zajęciach postaramy sie odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, żeby tekst angielski stał sie czytelnym przekazem werbalnym dla słuchacza. Zajęcia będą się odbywać przy akompaniamencie sekcji rytmicznej: perkusja, kontrabas, fortepian.

Prowadzenie: Grzegorz Karnas

Rytmika

Rytm jest podstawowym elementem muzyki. Jest to korzeń i pień drzewa wraz z jego gałęziami. Zrozumienie rytmu, zasad jego liczenia, dzielenia na metra i wartości jest podstawową umiejętnością, która służy nie tylko rozwijaniu umiejętności odnajdywania się w przestrzeni muzycznej, lecz przede wszystkim samorozwojowi w muzyce. Celem zajęć z rytmiki jest uświadomienie znaczenia rytmu, oraz przekazanie podstawowej wiedzy pozwalające na dalszą samodzielną pracę i bardziej świadomy rozwój w kierunku pełnej jego kontroli.

Prowadzenie: Edi Sanchez

Wydawanie dźwięku

Jednym z podstawowych problemów, z jakimi zmagają się osoby amatorsko grające na instrumentach czy śpiewające jest właściwe wydawanie dźwięku (emisja u wokalistów lub artykulacja u instrumentalistów). Celem zajęć jest przekazanie wiedzy o tym jak dźwięk należy uderzyć, żeby niósł ze sobą osobisty i co najważniejsze czytelny przekaz muzyczny. Są to zajęcia zarówno dla instrumentalistów jak i wokalistów.

Prowadzenie: Julia Roma

Sztuka improwizacji

Improwizacja to podstawowy element jazzu, wykorzystywany również w takich gatunkach jak blues, rock, reggae, soul czy funk. Improwizacja to spontaniczne komponowanie w oparciu o słuchanie towarzyszących muzyków. Celem zajęć jest przekazanie podstaw wiedzy na temat sposobów improwizowania, zasad improwizacji i jej realizacji w wyżej wymienionych gatunkach muzycznych. Zajęcia będą się odbywać przy akompaniamencie sekcji rytmicznej: perkusja, kontrabas, fortepian.

Prowadzenie: Sofia Ribeiro

Praca na tekście

To element szczególnie rozwinięty w muzyce jazzowej. Celem zajęć interpretacyjnych jest pokazanie jak w sposób można potraktować tekst, aby nabrał wyrazu i docierał do słuchacza zgodnie z intencją śpiewającego oraz na jakie modyfikacje można pozwolić sobie w prezentacji tematu muzycznego w przypadku śpiewaka i instrumentalisty.

Celem zajęć jest zachęcenie do kreatywnego grania i śpiewu w obrębie zadanego tekstu czy melodii. Zajęcia będą się odbywać przy akompaniamencie sekcji rytmicznej: perkusja, kontrabas, fortepian.

Prowadzenie: Anna Gadt

Śpiewy grupowe

To sposób na szybkie stworzenie żywego, improwizującego chóru w oparciu o grupę ludzi, którzy poznawszy pewien określony element rytmiczny, na który nakłada się kolejny element rytmiczny stanowiący prosty kontrapunkt dla pierwszego, są w stanie stworzyć efekt perkusyjny. Na otrzymaną w ten sposób mieszankę rytmów nakłada się dźwięki w prostych układach interwałowych. Wyśpiewywane melodie zmienia w trakcie śpiewania. Chór podąża za wskazówkami przewodnika. Celem zadania jest wejście w transową naturę ćwiczenia, aby odkryć, że repetycyjność prowadzi do „osadzenia” czy wzmocnienia ekspresji przy jednoczesnym odczuwaniu chemii wspólnie tworzonej muzyki.

Prowadzenie: Grzegorz Karnas

Dykcja języka angielskiego

Zajęcia te uzupełniają w praktyce zajęcia prowadzone przez Grzegorza Karnasa. Polegają one na zapoznaniu warsztatowiczów z podstawowymi umiejętnościami korzystania z transkrypcji fonetycznej i poprawnego wypowiadania angielskich słów na bazie tejże transkrypcji z naciskiem na akcent sylabiczny, prawidłowe wymawianie samogłosek i łączeń międzywyrazowych. Tydzień pracy nad podstawami fonetyki ma pokazać warsztatowiczom jak samodzielnie kontynuować pracę nad dykcją w oparciu o słownik anglojęzyczny i materiały słownikowe audio dostępne na stronach internetowych.

Prowadzenie: Grzegorz Karnas

jam sessions

Jam Session w Klubie Spinoza Każdy dzień warsztatów kończy się wieczornym jam session, gdzie uczestnicy mogą skonfrontować swoje umiejętności grając na żywo przed publicznością klubową z towarzyszeniem profesjonalnych muzyków jazzowych. Dla uczestników warsztatów jam session to idealna okazja zarówno do muzycznego wyrażenia się, przy wykorzystaniu nowo nabytej wiedzy, jak i do bliskiej obserwacji zawodowych muzyków w ich obcowaniu ze sceną oraz publicznością. Sekcje rytmiczną tworzyć będą następujące instrumenty: perkusja, kontrabas,pianino, gitara basowa oraz saksofon.

multimedia

2010

2012

Odtwarzacz

sekcja rytmiczna

Bogusław Kaczmar

Bogusław
Kaczmar

Urodzony w 1983 roku w Korzenicy (woj.podkarpackie), absolwent Policealnego Studium Jazzu w Warszawie w klasie fortepianu Wojciecha Majewskiego oraz absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w Instytucie Jazzu, w klasie fortepianu Wojciecha Niedzieli, ktorą ukonczył z wyróżnieniem w 2009 r., obecnie pracownik dydaktyczny Instytutu Jazzu.

Laureat II-go miejsca w Ogólnoposkim Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach w 2008 r., III-go miejsca w Miedzynarodowym Konkursie "Powiew Mlodego Jazzu" podczas Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze w 2009 r. oraz III nagrody w konkursie na Indywidualność Jazzową podczas 45 Festiwalu "Jazz Nad Odrą" we Wroclawiu w 2009 r. Wykładowca klasy fortepianu podczas Miedzynarodowego Kursu Big-Bandow w Nysie w 2008 r. Ma na swoim koncie koncerty i udział w festiwalach jazzowych w Polsce i za granica (m.in. w Rumunii, Anglii, Austrii i na Słowacji).

Radek Nowicki

Radek
Nowicki

Saksofonista tenorowy i sopranowy; debiutował w Quintecie Kazimierza Jonkisza w klubie Hybrydy. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Jazzu w Szkole Muzycznej II st. przy Bednarskiej w Warszawie, a następnie Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Jest laureatem Jazz Juniors 1999, zajął I miejsce na Festiwalu Standardów Jazzowych Siedlce 2000. W 2003 zdobył III miejsce i nagrodę za "najbardziej oryginalny debiut" na Międzynarodowych Zmaganiach Solistów Jazzowych w Szczecinie. W 2004 otrzymał nagrodę Kultursalon Horbiger w Wiedniu. Współpracował z wieloma wybitnymi postaciami polskiej sceny jazzowej: Kazimierzem Jonkiszem, Zbigniewem Namysłowskim (Big Band) z Januszem Skowronem, , Grażyną Auguścik , Tomaszem Stańko (w projekcie Peyotl realizowanym z Andrzejem Smolikiem) , Michałem Tokajem, Grzegorzem, Agą Zaryan, Zbigniewem Wegehauptem, Jerzym Małkiem,
Występował m.in na :London Jazz Festival, Baku Jazz Festival, Warsaw Summer Jazz Days, Jazz Jamboree Festival 2007 (Radek Nowicki Quartet), Chopin i jego Europa, Bielska Jesień Jazzowa, Bielska Zadymka Jazzowa, Sibiu Jazz Festival, Bordeux Jazz Festival, 12 Points Jazz Festival (Dublin), Jazzy Colors Jazz Festival (Paryż).

Max Mucha

Max
Mucha

Urodzony 27 września 1989 roku w Częstochowie. Student Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Adama Kowalewskiego. Poza kształceniem akademickim niezwykle cenne dla jego rozwoju okazują się być współpraca i wspólne koncerty z takimi artystami, jak: Janusz Muniak, Arek Skolik, Adam Pierończyk, Jerzy Małek czy Mateusz Pospieszalski.

Sebastian Kuchczyński

Sebastian
Kuchczyń-
-ski

Perkusista jazzowy, student Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie perkusji Adama Buczka. Zdobywca indywidualnej nagrody dla najbardziej obiecującego talentu festiwalu 1st Tarnów Jazz Contest, równocześnie zdobywca Grand Prix wraz z zespołem Michał Wierba & Piotr Schmidt Quintet na tymże festiwalu. Jest także laureatem głównej nagrody na Lotos Jazz Festival "Bielska Zadymka Jazzowa 2008" wraz z zespołem Michał Wierba Quintet. Laureat XXXIII Międzynarodowego Konkursu Jazzowego w Getxo, w Hiszpanii. Stypendysta uniwersytetu Jamey Aebersold w Louisville.

organizatorzy

MOK

Organizator:

Miejski Ośrodek kultury w Żorach
ul. Dolne Przedmieście 1, 44-240 Żory
pon. - pt., 9.00 - 16.00

E-mail:

Daniel Czech - koordynator ds. uczestników warsztatów:
info@jazzowe-zory.pl
Dokładny plan zajęć przesyłamy na indywidualną prośbę

NFP Kontrapunkt MKiDN

Patronat merytoryczny:

Agencja Ninth Floor Productions
Żorskie Towarzystwo Kulturalne Kontrapunkt

Edycje 2010 i 2011 były realizowane z udziałem środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Edycje 2012 i 2013 są współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013.

Dwójka Polskie Radio TVP2 TVP Kultra TVP Katowice Gazeta Wyborcza
Jazz Voices Jazz Forum Radio Jazz silesiakultura.pl e-kultura